FAQ

Vše kolem domén a nastavení

Jak změnit vlastníka domény

Změna vlastníka domény je poměrně složitý proces, nicméně změna možná samozřejmě je. Nyní ji ve většině případů provádíme pomocí autorizace na emailu původního a nového vlastníka. Stačí nám zaslat z autorizovaného emailu (emailu, který je veden v našem systému jako oprávněný s tou určitou doménou nakládat) kontaktní údaje nového vlastníka včetně emailové adresy a tel. čísla a my vygenerujeme požadavek na změnu, která bude automaticky odeslána na emaily původního i nového vlastníka. Po jejím potvrzení bude změna vlastníka provedena.

Výše uvedený způsob platí pro běžně používané domény – cz, a generické (com, net, biz, org). Změna vlastníka eu domény je zpoplatněna částkou za její roční prodloužení. U ostatních domén může být postup odlišný a může být též zpoplatněn, záleží na podmínkách správce doménového jména.

Kdo hlídá platnost mé domény?
Pokud je technickým správcem domény spol. GBARD HOLDING s.r.o., je toto naše starost. Včas Vás upozorníme na blížící se konec platnosti domény a zajistíme její prodloužení.
Kdo je registrátor mé domény, pokud je registrována přes Gatom s.r.o.?
Využíváme služeb GENERAL REGISTRY s.r.o.. Potvrzení o změnách na doméně Vám budou chodit z emailu @domainmaster.cz nebo @generalregostry.cz a registrátorem bude GENERAL REGISTRY. Totéž platí i pro generické domény.
Jak vyzkouším svoji prezentaci před dokončením registrace nebo převodu domény?
Vaše prezentace a administrační služby jsou přístupné na záložních adresách, které Vám jsou doručeny společně s přístupovými údaji. Stačí se přihlásit do administrace služeb na adrese https://gatom.cz:8443 a zde máte možnost ověřit si funkčnost i nastavení od A do Z. Celou a přesnou adresu naleznete v mailu s hesly.
Jak správně nastavit DNS a údaje u domény?
Pro správný provoz doménového jména přímo z našeho serveru Vám doporučujeme objednat si registraci domény přímo u nás. Pokud již doménu máte a chystáte se přesunout provoz k nám, je třeba nastavit DNS záznamy u domény takto : Tyto změny proveďte až po uskutečnění objednávky našich služeb a obdržení přístupových údajů do administrace ! NSSET: GTMP.CZ NS1: dns.hostingsolutions.cz NS2: dns2.hostingsolutions.cz Doporučujeme také:

Nastavit Id kontaktu administrátora na Gatom – Zejména máme li spravovat dohled nad Vaší doménou.

Nastavit Id plátce na GR:GATOM – Zejména máme li spravovat dohled nad Vaší doménou.

Jak mohu sám registrovat novou doménu?

Máte zájem o registraci nové domény ? Pokud jste nikdy doménu neregistroval/a, doporučujeme nás kontaktovat a provedeme registraci za Vás zcela ZDARMA. Uhradíte jen pravidelný roční poplatek za provoz domény sdružení NIC.CZ .

Zde najdete kroky jak postupovat :

  1. Ověřte si u našeho registrátora, že Vaše doména je volná.
    Registrovat takto můžete domény s koncovkou CZ, EU nabo nadnárodní domény COM, NET, ORG, BIZ nebo INFO.
  2. Zahajte proces registrace
    Vyplňte formulář pro registraci CZ domény , EU domény nebo nadnárodní domény. Můžete také registrovat několik CZ domén najednou.
    Postupujte postupně a s maximální obezřetností.
    Zde máte údaje které budete potřebovat od nás k vyplnění :
    - ID sady nameserverů (nsset) = GTMP.CZ
    - ID KeySetu = ponechte prázdné
    - Vlastník * = ID kontaktu  – získané registrací za pomocí odkazu ve formuláři.
    - Seznam administrátorů = GATOM
    - ID Plátce (idacc) * = GR:GATOM
    - ID Partnera (iddealer) = GR:GATOM
    VEŠKERÉ ÚDAJE MUSÍ BÝT VYPLNĚNY SPRÁVNĚ A BEZ CHYB !
  3. Obdržíte pokyny k platbě za doménu.
    Po připsání celé částky na účet registrátora, bude doména aktivována a zprovozněna zpravidla do 24 hodin.
Replikace DNS, za jak dlouho se projeví změna DNS?

Každý provider (či např. jeho dodavatel) má tzv. cachovací DNS servery. To jsou DNS servery, kterých se váš počítač zeptá, na jakou IP adresu doména směřuje. Tyto servery se zeptají postupně několika DNS serverů než se doberou k tomu, který tuto informaci zná a odpoví, že daná adresa směřuje na danou IP. Aby se ale neptaly neustále dokola a autoritativním DNS serverům (to jsou ty, které má nastaveny doména) nepřinášely díky tomu obrovskou zátěž a zahlcování stejnými dotazy, ukládají sí jejich odpovědi a návštěvníkům stránky potom zasílají jen ty.

Protože se ale občas nastavení DNS změní, doména začne směřovat např. na jinou IP či k jinému webhostingu, je nutné, aby si této změny všimly i cachovací DNS servery každého providera. To má na starost hodnota TTL (Time-To-Live), kterou každý záznam obsahuje. Po uplynutí času dle této hodnoty cache DNS server tento záznam vyřadí a při následujícím dotazu na tuto doménu se opět zeptá na aktuální hodnotu autoritativního serveru domény. Tuto hodnotu však také často ovlivňují přímo provideři tím, že nastaví nějakou minimální hranici, či ji prostě nastaví napevno a TTL ignorují. Upozorňujeme, že změna DNS celé domény je zpravidla provedena až po autorizaci příslušného požadavku od registrátora vlastníkem domény a až poté se změna začíná projevovat, tedy ne od chvíle zadání tohoto požadavku na změnu DNS z naší strany!

Dochází-li ke změně celých DNS serverů domény, pak se změny zpravidla projeví do 24 hodin. Pokud má již doména naše DNS a např. doplníte záznam či upravíte jeho hodnotu, pak probíhá změna obvykle během jedné hodiny.

Webhosting a vše kolem

Omezujete nějak přenášená data?

Naši zákazníci nejsou omezeni žádným přenosovým limitem. U nás prostě omezení nečekejte !
Jediný limit, který považujeme za rozumný a dostatečný, je celkový diskový prostor, který máte k dispozici a hranice definovaná Vaším hostingovým balíčkem.

Jsou moje data zálohována?

Samozřejmě. Data našich klientů jsou průběžně nepravidelně zálohována.
Pro informaci o rozsahu zálohování u Vaší domény nás kontaktujte.

Nahrál jsem na Váš server svoji webovou prezentaci, ale stále se mi ukazuje základní stránka "Vítejte na Gatom". Co s tím?

Toto může mít tři přičiny:

  1. Stránku máte nahranou v caschi. Stiskněte 2x rychle za sebou klávesu F5.
  2. Vaše webová prezentace neobsahuje soubor index.htm (htm,html,php,asp apod.). V tomto případě stačí tento soubor nahrát.
  3. Svoji webovou prezentaci jste nenahrál do adresáře httpdocs, který je nastaven jako root Vašeho webu.
Jak si mohu změnit vzhled chybových stránek?

Přihlašte se pomocí FTP na server a z adresáře „error_docs“ si stáhněte současné chybové stránky.

Proveďte jejich změny ale název ponechte zachován !!

Stejným způsobem nahrejte modifikované stránky zpět na server.

Seznam adresářu na serveru - jejich význam a využití

Po přístupu na server se Vám zobrazí základní obsah adresáře. Nyní Vás seznámíme s jednotlivými adresáři a jejich využitím.

anon_ftp
Prostor určený pro anonymní FTP

cgi-bin
Interní adresář serveru – NENAHRÁVAJTE ŽÁDNÝ OBSAH

conf
Nepřístupný adresář

error_docs
Seznam chybových stránek  (Jak je změnit?)

httpdocs
Vaše internetová prezentace – SEM NAHRÁVEJTE VEŠKERÝ OBSAH STRÁNEK !

httpsdocs
Zabezpečená prezentace pomocí https://  – Využití vyžaduje další znalosti.

pd
Nepřístupný adresář

private
Neveřejný prostor na disku určený k ukládání Vašich soukromých či pracovních věcí. Obsah není dostupný z internetu ale je viditelný všem po přihlášení do administrace nebo pomocí FTP.

statistic
Nepřístupný adresář se statistikami.

subdomain
Seznam veškerých subdomén. Obsah subdomén nahrávejte sem do složky s jejím názvem/httpdocs

web_users
Neveřejný prostor na disku určený k ukládání Vašich soukromých či pracovních věcí. Obsah je dostupný pouze Vám po přihlášení.

Jak zabezpečím web, či jeho část heslem?

Zabezpečení se provádí pomocí dvou souborů. První soubor .htaccess zabezpečí autorizaci, druhý soubor .htpasswd obsahuje uživatele a hesla.

Do souboru .htaccess ve vašem kořenovém adresáři webové stránky nebo v adresáři jeho části, kterou chcete zabezpečit (pokud soubor neexistuje, vytvořte jej, pozor na tečku na začátku názvu), např:

gatom.cz/httpdocs/.htaccess

A do tohoto souboru .htaccess vložíme (pozor na parametr AuthUserFile. Tento parametr odkazuje na soubor v kterém jsou uloženy uživatelské jména a hesla uživatelů kteří budou mít vstup povolen)

AuthUserFile /gatom.cz/httpdocs/.htpasswd
AuthName „Text ktery se zobrazi v autorizacnim dialogu“
AuthType Basic
require valid-user

A následně už jenom stačí vygenerovat do příslušného souboru .htpassw uživatelská jména a hesla. S generováním Vám pomůže např. následujuící generátor.

Pozor na cestu souboru do kterého budete generovat uživatelské jméno a heslo. Tato cesta musí být shodná s cestou kam odkazuje .htaccess.

Pojede mi na webhostingu Gatom publikační systém?

U nás nejsou žádná omezení.

Veškeré publikační systémy u nás poběží jako po drátku !!

Mohu na webhostingu hostovat adult?

Bohužel ne.

Nemáme nic proti adult obsahu, ale naše servery umístění těchto stránek interně nepovolují.

Administrace služeb

Jak vyzkouším svoji prezentaci před dokončením registrace nebo převodu domény?

Vaše prezentace a administrační služby jsou přístupné na záložních adresách, které Vám jsou doručeny společně s přístupovými údaji.
Stačí se přihlásit do administrace služeb na adrese https://gatom.cz:8443 a zde máte možnost ověřit si funkčnost i nastavení od A do Z.
Celou a přesnou adresu naleznete v mailu s hesly.

Velikost diskového prostoru pro web a emaily je omezena?

Ne. V uvedeném prostoru je uložena nejen webová prezentace, ale i e-maily (v případě IMAP) a databáze.
Vše můžete využívat bez omezení.

Vstup do administrace?

Do administrace služeb se přihlásíte za pomoci obdržených přístupových údajů, které zadáte na stránce : https://gatom.cz:8443

Vstup do statistik?

Do statistik se můžete přihlásit na stránce http://vasedomena.cz/plesk-stat/webstat/  a to za použití přístupových údajů do administrace.
Příklad: http://gatom.cz/plesk-stat/webstat/

Emaily a poštovní účty

Jakými způsoby mohu vybírat svou poštu?

Vybírat poštu můžete dvěma způsoby:

  1. pomocí svého e-mailového klienta nebo
  2. přes webové rozhraní na adrese webmail.domena.tld, tedy například http://webmail.gatom.cz

Doporučujeme adresu zadávat bez počátečního www nebo místo něj použít http://

Nastavení pošty v MS Outlook Express?

V nabídce „Nástroje“ vyberte položku „Účty“.
oe1

V okně „Účty sítě Internet“ vyberte záložku „Pošta“.
oe2

Stiskněte tlačítko „Přidat“ a vyberte položku „Pošta“.
oe3

Vyplňte své jméno a stiskněte tlačítko „Další“.
oe4

Vyplňte svou adresu a stiskněte tlačítko „Další“.
oe5

Vyberte typ serveru POP3 nebo IMAP, vyplňte do obou polí adresu „mail.vasedomena.cz“ nebo doporučujeme „mail.gatom.cz“ a stiskněte tlačítko „Další“.
oe6

Vyplňte název účtu a heslo kteréjste založil v administraci a stiskněte tlačítko „Další“. Název účtu je názevschránky@vasedomena.cz – Vždy celý název emailu !!
oe7

Stiskněte tlačítko „Dokončit“.
oe8

V okně „Účty sítě Internet“ vyberte již vytvořený účet a stiskněte tlačítko „Vlastnosti“
oe9

V záložce „Obecné“ zkontrolujte a případně upravte své jméno a adresu.
oe10

V záložce „Servery“ zkontrolujte a případně upravte adresu serveru příchozí a odesílané pošty (mail.vasedomena.cz). Zaškrtněte položku „Server vyžaduje ověření“ a klikněte na tlačítko „Nastaveni“.
oe11

Zvolte „Použít stejné nastavení jako pro server příchozí pošty“ a klikněte na tlačítko „Ok“
oe12

Klikněte na tlačítko „Použít“ a následně na „Ok“.

Nastavení je hotové.

Údaje POP3 - SMTP?

Založily jste si v administraci emailový účet ?
Pro správný a bezporuchový chod emailové komunikace, si nastavte ve svém poštovním programu následující údaje :

Uživatelské jméno schránky : zvolene@vasedomena.cz
Heslo : které jste zvolily v administraci

POP3  : mail.vasedomena.cz  nebo mail.gatom.cz
SMTP : mail.vasedomena.cz  nebo mail.gatom.cz

SMTP server vyžaduje ověření

Platby za služby

Jak zaplatit?

Platbu za naše služby provedete na základě vystavené výzvy k platbě, ta je vždy vystavena pouze v elektronické podobě.
Na ní je uvedeno naše číslo účtu, variabilní symbol a částka. Důrazně prosíme o uvádění variabilního symbolu, v jiném případě nejsme schopni platbu identifikovat a proces aktivace služeb se výrazně protáhne.

Rychlost doručení platby?

Závisí především na zvoleném způsobu platby.

Platíte-li prostřednictvím Raiffeisenbank, pak je platba doručena během několika minut na nás účet a služby obvykle aktivní tentýž den.

Zvolíte-li pro platbu převod z jiné banky na území ČR, pak je převod ze zákona realizován do dvou pracovních dnů.

Pokud provedete platbu složenkou (tento způsob nedoporučujeme), pak počítejte 2-3 týdny, než bude platba na naší straně v pořádku zpárována, což je zapříčiněno způsobem doručování plateb Českou Poštou.

Pokud nemáte bankovní účet, doporučujeme na libovolné přepážce Raiffaisenbank vložit částku přímo na náš účet, je to mnohem lepší a rychlejší řešení, než platbu posílat složenkou.

Urychlení zpárování platby?

Pokud z nějakého důvodu potřebujete platbu zpárovat dříve, než k nám dorazí, jsme schopni toto provést na základě zaslaného skenu složenky či elektronicky podepsaného PDF bankou.

Nepřijímáme jako doklad o platbě vytištěný a naskenovaný výpis z účtu ani screenshot z bankovnictví, v tomto případě je třeba počkat, než k nám platba bude doručena. Dále upozorňujeme, že aktivace služeb či prodlužování je prováděno tímto způsobem bez garancí rychlosti vyřízení z naší strany, tedy nedoporučujeme volit variantu zaplacení hostingu v den předpokládaného vypnutí hostingu z důvodu neprodloužení a následného zaslání skenu složenky. Opravdu tak nezaručíme, že platba bude zpárována včas.

Kdy budou služby aktivovány?

Aktivace objednaných služeb je prováděna do 24 hodin od doručení platby na náš účet a je o ní zákazník informován na kontaktním mailu automaticky.

 

Je-li doména převáděna od jiného registrátora, potom jsou služby aktivovány až po jejím úspěšném převedení.